“Pišemo vam da izrazimo našu zabrinutost u vezi sa regulatornim okvirom Bosne i
Hercegovine u pogledu izuzeća rudnika, termoelektrana i željeznica u oba entiteta Bosne i
Hercegovine od plaćanja putarine na dizel gorivo”, navedeno je u pismu koje je 28. oktobra Sekretarijat Evropske energetske zajednice uputio na adresu Ministarstva vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH.

Dan ranije, Istraga je objavila priču o tome kako, na prijedlog vlada Federacije i Republike Srpske, Upravni odbor Uprave za indirektno oporezivanje BiH godinama oslobađa podobne rudnike i privatne firme plaćanja putarine na cijenu goriva, zbog čega država BiH gubi desetine miliona maraka. Jedna od najpovlaštenijih firmi koje su oslobođene plaćanja putarine je Lager iz Posušja. za čijim je vlasnikom Milenkom Bašićem raspisana međunarodna interpolova potjernica zbog optužbi za korupciju u Hrvatskoj. Ova firma, kao i drugi rudnici iz BiH nalaze se na spisku za oslobađanje plaćanja putarine i za narednu godinu. Upravo zbog toga je reagirala Energetska zajednica.

“S tim u vezi, i ne dovodeći u pitanje detaljnu procjenu, željeli bismo pokrenuti pitanje potencijalne kategorizacije takve šeme kao državne pomoći koju Savjet za državnu pomoć Bosne i Hercegovine treba prijaviti i odobriti prije nego što se dodijeli. Naime, prema Zakonu o akcizama, sva pravna i fizička lica koja vrše proizvodnju, uvoz i / ili izvoz biogoriva i tečnih biogoriva i određenih naftnih derivata (motorni benzin; dizel goriva i druga gasna ulja; tečni naftni gas) dužna su platiti putarinu u ukupnom iznosu od 0,40 KM po litru proizvoda (član 35). Putarina kao akciza stoga predstavlja troškove koji se obično nameću u budžet preduzeća. Čini se, međutim, da član 36 sadrži izuzetak od opšteg pravila, koje se odnosi samo na rudnike, termoelektrane i željezničke pruge. Odricanje od prihoda koji bi inače bio plaćen državi može predstavljati prenos državnih resursa i podrazumijeva povoljan tretman za određena preduzeća”, navedeno je u pismu koje je u posjedu Istrage.

Energetska zajednica upozorava da pravila o državnoj pomoći “zahtijevaju postupno ukidanje ekološki štetnih subvencija, uključujući fosilna goriva, i državne pomoći koja nije prijavljena nadležnom organu za državnu pomoć, izuzeće može predstavljati nezakonitu državnu pomoć koja  bi potencijalno mogla biti predmet povrata”

“Zahtijevamo da se o regulatornom okviru koji je u pitanju obavijesti Savjet za državnu pomoć kako bi se procijenilo njegovo usaglašavanje sa pravnim tekovinama o državnoj pomoći”, piše na kraju pisma koje je potpisao direktor Sekretarijata Energetske zajednice Janez Kopač .

“Nedopuštena” državna pomoć korz putarine dodjeljuje se od 2018. godine. Odmah tada, na prijelog HDZ-ovog kadra Vjekoslava Bevande u program pomoći ubačena je firma Lager koja upravlja rudnikom Kamengrad u Sanskom Mostu.

“Upravni odbor Uprave za indirektno oporezivanje, na prijedlog Vlade Federacije, na sjednici održanoj 30. avgusta 2018. godine, donio je odluku o izmjenama i dopunama odluke o količinama dizel-goriva na koje se ne plaća putarina za 2018. godinu”, navedeno je tada u Službenom glasniku BiH.

Već naredne godine, Lager je “napredovao”. Odlukom Upravnog odbora UIO, a na prijedlog Vlade Federacije, Lager je oslobođen plaćanja putarine za pet miliona litara goriva. To znači da je ta kompanija te 2019. godine “uštedjela” 1,25 miliona maraka. Ono što je interesantno, količina nafte za koju je Lager oslobođen plaćanja putarine znatno je veća od količine koje su oslobađani Rudnici Kreka Tuzla (2,6 miliona litara), Rudnik Đurđevik (4 miliona litara), Rudnik Zenica (380 hiljada), Rudnik Breza (1,1 milion). I 2020.  godine “raspored” je bio isti. Lager je oslobođen plaćanja putarine za pet miliona litara nafte, što im je, opet, uštedjelo oko 1,25 miliona maraka.

Na novou Federacije BiH sve ovo je predlagao aktualni federalmi ministar energije, rudarstva i industrije Nermin Džindić, kadar SBB-a Fahrudina Radončića koji posljednjih mjeseci u Vladi Federacije BiH provodi politiku Dragana Čovića i Hrvatske demokratske zajednice.